۸ راه استفاده از بولت ژورنال برای مراقبت شخصی

عادله قدسی زاده عادله قدسی زاده
674 بازدید
بولت ژورنال کرپین - دفتر برنامه ریزی - خرید اینترنتی بولت ژورنال

استفاده از بولت ژورنال می‌تواند کمک خوبی برای مراقبت از خود باشد و تجربه‌ خوبی برای شما ایجاد کند. عادت به استفاده از بولت ژورنال و مراقبت از خود شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. هر دو چند بعدی هستند. شیوه‌های مختلفی برای مراقبت از خود وجود دارد (به تعداد آدم‌ها!) همین‌طور برای ثبت در بولت ژورنال می توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. هردو در واقع بازتابی از خود واقعی شما هستند. اگر زمان و انرژی بیشتری برای بولت ژورنال و مراقبت از خود صرف کنید٬ خواهید دید که هردو جزئیات و ویژگی‌هایی از شما و تفکرتان را آشکار می‌کنند.

هدف اصلی مراقبت از خود با استفاده از بولت ژورنال ایجاد فضایی است که شما و فقط شما را خوشحال کند. شما می‌توانید انتخاب کنید که چند صفحه از دفتر را به این کار اختصاص دهید٬ یا یک دفتر جداگانه برای مراقبت شخصی در نظر بگیرید. در هر صورت این کار به شما یادآوری می‌کند که شما اهمیت زیادی دارید و ضروری است عملکرد روزانه شما مثبت و موثر باشد. شما باید جام خوب بودنتان را تا آنجایی پر کنید که لبریز شود. اضافه کردن ایده‌های مراقبت شخصی و استراتژی‌های آن به بولت ژورنال به شما کمک می‌کند تا راهی برای پر کردن جام خود پیدا کنید و برای آن برنامه ریزی کنید.

استفاده از بولت ژورنال برای مراقبت شخصی

برای وارد کردن مراقبت شخصی به بولت‌ ژورنال٬ ۸ دسته فعالیت پیشنهاد می‌کنیم که در این راستا هستند.

۱- مراقبت شخصی: این فعالیتی است که بیشتر افراد شروع به مراقبت فردی می‌کنند. ما جایزه‌های و تشویق‌هایی برای خودمان در نظر می‌گیریم تا دستاوردهای خود را جشن بگیریم. ممکن است شما برای خودتان یک جلسه ماساژ یا رفتن به رستوران مورد علاقه‌تان را در برنامه قرار دهید. شما می‌توانید در بولت ژورنال خودتان یک چیدمان ماهانه تعریف کنید٬برای رویدادهای خوشایند و قرارهایی که با خودتان می‌گذارید. این صفحه می‌تواند باعث افزایش انگیزه شما شود و شما را تشویق کنید که رو به جلو حرکت کنید.

۲- مراقبت ذهنی (روانی): در این حوزه شما از سلامت ذهنی خود مراقبت می‌کنید. این شامل افکار٬ رویکرد٬ شیوه‌ای که شما مسائل را تحلیل می‌کنید و راه حلی برای آن‌ها می‌یابید٬ می‌شود. با استفاده از بولت ژورنال شما می‌توانید انرژی منفی را به مثبت تغییر دهید. یکی از مجموعه‌هایی که می‌توانید تعریف کنید٬ جملات تاکیدی است. این مجموعه می‌ةواند از جمله‌های تشکیل شده‌ باشد که شما دوست دارید زمانی که به خودتان اطمینان ندارید و احساس عدم امنیت می‌کنید٬ برای خودتان تکرار کنید. این جملات در زمان‌هایی که حال خوشی ندارید می‌توانند به سرعت حال شما را عوض کند.

۳- مراقبت فیزیکی: مراقبت از بدن برای شما ضروری است. استراحت کافی٬ تغذیه مناسب٬ نوشیدن مقدار کافی آب و ورزش کردن٬ مواردی هستند که لازم به آن‌ها توجه شود. با استفاده از جدول‌‌های پیگیری عادت شما می‌توانید در مسیر اهداف سلامت خود حرکت کنید. همچنین این کار به شما کمک می‌کند الگوهای جالبی را راجع به شیوه مراقبت از خودتان کشف کنید. برای مثال٬ ممکن است شما توجه شوید یک ساعت زودتر رفتن به رختخواب تمرکز شما را طی روز به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

۴-مراقبت احساسی: احساساتی که ما تجربه می‌کنیم به بسیاری از جنبه‌های زندگی وابسته است. احساسات به رویدادها (هیجان برای تولد آینده)٬ اشیا (اعصاب خراب برای شیری که چکه می‌کند) و افراد (ناراحتی برای از دست دادن یک عزیز) بستگی دارند. استفاده از یک جدول پیگیری حال خوب می‌تواند کمکی باشد تا بفهمیم چه چیزی محرک احساسات ما است و بر اساس آن بتوانیم تجربه‌های مثبت بیشتری داشته باشیم و از احساسات منفی دور بمانیم.

۵-مراقبت معنوی: در این بخش بیشتر توجه به جنبه ایمان معنویت است تا بخش‌های که مربوط به وظایف دینی است(اگرچه اختصاص دادن صفحاتی به فرایض دینی هم ایده‌ جالبی است). مهم است در جهانی که گاهی بسیار ظالمانه است احساس آرامش درونی خود را حفظ کنیم. داشتن زمانی برای تمرکز بر جنبه‌های مثبت زندگی باعث سرزندگی می‌شود. می‌توانید با مدیتیشن و نیایش این احساس را در خودتان زنده نگه دارید. اضافه کردن این کارها به ثبت روزانه می‌تواند به شما کمک کند این فعالیت‌ها را وارد برنامه روزانه خود کنید.

۶- مراقبت حرفه‌ای (شغلی): رفتن به سرکار٬ حتی اگر کاری باشد که عاشقش هستید٬ گاهی خسته کننده می‌شود. این وضعیت انرژی زیادی از انرژی ما را می‌گیرد و باعث می‌شود در پایان روز یا آخر هفته٬ انرژی کمی برای ما باقی مانده باشد. برای بهبود این حالت می‌توان جدولی تهیه کرد و در آن پروژه‌ها را وارد کرد. این کار باعث می‌شود تا بهره‌وری بیشتری داشته باشیم و انگیزه خود را حفظ کنیم.

۷- مراقبت از محیط: محیط همان‌جایی است که به آن خانه می‌گوییم. جایی که برای آرامش٬‌ خندیدن٬ گریستن و ارتباط برقرار کردن با دیگران به آن پناه می‌بریم. جایی است که ما می‌توانیم دنیای خودمان را بسازیم. از فضای فیزیکی اطرافتان با تهیه یک برنامه در بولت ژورنال مراقبت کنید.

۸- مراقبت اجتماعی: چه افرادی تیم٬ قبیله یا دهکده شما را تشکیل می‌دهند؟ هر دایره اجتماعی چیدمانی مختلف از افرادی دارد که به دلایل مختلف گرد هم جمع شده‌اند. لیستی از مخاطبانی درست کنید که می‌خواهید آن‌ها را ملاقات کنید. می‌توانی لیست‌های دیگری برای افراد خانواده یا همکاران بسازید. دانستن این که افرادی در زندگی از شما حمایت می‌کنند٬ باعث می‌شود که در سفر زندگی کمتر احساس تنهایی کنید.

 

روشی که شما برای مراقبت از خودتان در زندگی انتخاب می‌کنید٬ مختص خود شماست٬ همانطور که در بولت ژورنال می‌توانید آزادانه عمل کنید. راهی نیست که شکست بخورد یا تنها یک راه درست وجود ندارد. هیچ دو نفری این کار را به روش مشابهی انجام نمی‌دهند. ممکن است روش‌هایی که برای یک نفر موثر است٬ برای فرد دیگر نتایج متفاوتی داشته باشد. تمام تلاش ما در این حوزه این است که در حال رشد باشیم و فرد بهتری از خودمان بسازیم.

 

زمانی که چیز جدیدی را امتحان می‌کنیم٬ ساده‌ است که بخواهیم از همان اول همه‌چیز روی غلتک بیفتد. شما بهترین مراقبت از پوست یا برنامه ای برای آرامش درون را می‌خواهید با تهیه اولین دفتر خود شروع کنید. ولی برای یافتن روشی که مناسب شماست٬ نیاز به زمان٬ صبر٬ آرامش و مهربانی با خود است. وقتی در حال امتحان کردن کاری هستید که فقط به خاطر شماست٬ به خودتان زیاد سخت نگیرید و از اول شروع کنید. ممکن است نیاز به جستجو درباره استراتژی‌های مختلف مراقبت از خود داشته باشید. به مراقبت از خود با استفاده از بولت ژورنال  بیش از یک هدف به عنوان یک سفر نگاه کنید که قصد دارید از مسیرش لذت ببرید. شما در این مسیر مهارت‌هایی را یاد می‌گیرید که به شما کمک می‌کنند مسیر زندگی خود را با راحتی بیشتر طی کنید.

 

امیدواریم این مطلب کرپین تگز برای شما مفید باشد. این نوشته ترجمه مطلبی بود که در قسمت وبلاگ سایت بولت ژورنال منتظر شده بود. اینجا می‌توانید مطلب را به انگلیسی بخوانید. مثل همیشه از خواندن نظرات شما در رابطه با استفاده از بولت ژورنال برای مراقبت شخصی خوشحال می‌شویم.

دسته بندی بولت ژورنال
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

۲ پاسخ به “۸ راه استفاده از بولت ژورنال برای مراقبت شخصی”

  1. سلام
    لذت بردم
    حتی میتوان برای دوره های چهل روزه (چلّه) نیز برای مدیتیشن ها ،دعاها ،انجام فرایض دینی ، ورزش خاص و غیره نیز استفاده کرد
    ترکیب دیتاهای حاصل از یک بولت ژورنال و نمودارهایی مثل آنچه در کتاب اثر مرکب ،دارن هاردی ،نوشته شده ،بنظرم فوق العاده اس.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت