چگونه با کمک بولت ژورنال سلامت روانی خود را بهبود بخشیم؟

عادله قدسی زاده عادله قدسی زاده
391 بازدید
راه هایی برای مراقبت از سلامت روان با بولت ژورنال - دفتر نقطه ای کرپین بولت ژورنال سیمی ایرانی

اگرچه بولت ژورنال بیشتر به عنوان روشی برای برنامه ریزی شناخته شده است ولی می‌توان با استفاده از آن توجه بیشتری به سلامت روان نیز نشان داد. می‌توانید با کمک بولت ژورنال فعالیت‌هایی را برای بهبود وضعیت سلامت روان خود به زندگی‌تان اضافه کنید.

بولت ژورنال روشی برای پیگیری گذشته، سامان دادن به زمان حال و برنامه‌ریزی برای آینده است. بولت ژورنال‌نویسی کمک می‌کند بتوانید اهداف خود را پیگیری کنید و روند پیشرفت خود را مشاهده کنید. علاوه بر این باعث می‌شود موضوعات مختلف را فراموش نکنید و همزمان فضای کمتری از ذهن خود را با فکر کردن راجع به گذشته و آینده پر کنید. این کار باعث می‌شود تمرکز بهتری بر فعالیت‌های خود داشته باشید. تمرکز بیشتر باعث می‌شود کارها را با کیفیت بیشتری انجام دهید.

مزایای استفاده از بولت ژورنال

  • شخصی سازی

طراحی و چیدمان بولت ژورنال کاملا مطابق سلیقه شما است. می‌توانید بر اساس نیازهای خود، سبک زندگی و اولویت‌هایی که دارید، بولت ژورنال خودتان را طراحی کنید و هرچیزی را که دوست دارید در آن بگنجانید.  بخش‌های بولت ژورنال را می‌توانید هر زمان که خواستید تغییر دهید، چیزی به آن اضافه کنید یا از آن کم کنید.

  • نظم دادن به زندگی

استفاده از بولت ژورنال برای برنامه ریزی، به شما کمک می‌کند تا چیزی را از قلم نیاندازید. بولت ژورنال کمک می‌کند کارهایی که باید انجام بدید را جلوی چشم داشته باشید و نگران فراموش کردن آن‌ها نباشید. می‌توانید با درست کردن صفحات ماهانه، روزانه و هفتگی، کارهایی را که باید تمام شوند، اضافه کنید و توجه کنید که وقت کافی برای انجام آنها صرف کنید. اینکه در آغاز هر روز بدانید چه کارهایی باید انجام دهید، قدم بزرگی است و باعث می‌شود بتونید بهتر برای روز برنامه ریزی کنید.

  • کمک به شناسایی الگوها

در صفحات بولت ژورنال می‌توانیم بخشی به عنوان پیگیری عادت‌ها یا پیگیری حالات داشته باشیم. ایجاد چنین صفحاتی به ما کمک می‌کنند الگوهای رفتاری خود را بهتر بشناسیم. برای مثال اگر دوست دارید روزانه ورزش کنید، ممکن است ببینید که آخر هفته‌ها معمولا این کار را انجام نمی‌دهید. یا ممکن است در مورد احساسات خود به این مشاهده برسید که حضور در محل خاصی یا دیدار با برخی افراد حس خوبی به شما نمی‌دهد. در بسیاری از موارد شناخت این الگوهای تکرار شونده به شما کمک می‌کند تا تصمیم‌های بهتری برای زندگی خود بگیرید، تصمیم‌های کوچک و بزرگی که به تدریج تاثیر آن‌ها را در زندگی خود خواهید دید.

  • کمک به مشاهده تغییر

اگر در بولت ژورنال افکار خود را بنویسیم، خواهیم دید که افکار ما به مرور زمان تغییر می‌کنند. اطلاع داشتن از این موضوع به ما کمک می‌کند تا با مشاهده افکار قبلی، بدانیم که همیشه امکان تغییر افکار و نگرش وجود دارد. این فهم به خصوص زمانی که ما افکار خوبی نسبت به خود نداریم به ما کمک می‌کند. یادآوری موقیت‌ها و باورهای مثبتی که در گذشته به خود داشته‌ایم به ما کمک می‌کند تا برای بازیابی آن افکار تلاش کنیم و سعی کنیم در جهتی گام برداریم که باعث شود به خود باور داشته باشیم.

  • روشی برای توجه به سلامت (شامل سلامت روان و سلامت فیزیکی)

برای بسیاری از ما پیش آمده که در هیاهوی فعالیت‌های روزمره، فراموش کنیم به سلامت خود توجه کنیم. شاید توجه به سلامت از کارهای دیگر برای ما اولویت کمتری داشته باشد. البته بدن ما اگر به هشدارهایش توجه نکنیم، ممکن است آسیب‌های زیادی ببیند و مجبور شویم هزینه جبران ناپذیری بپردازیم. برای همین مهم است که توجه به سلامت (هم سلامت فیزیکی و هم سلامت روان) را به عنوان جزیی از برنامه روزانه خود در نظر بگیریم. بولت ژورنال کمک می‌کند تا حواس ما به وضعیت سلامتی باشد و بی توجه از کنار خود رد نشویم.

سلامت روان چیست؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) سلامت روان را به این صورت تعریف می‌کند:

سلامت روان به صورت یک حالت رفاه است که در آن هر فرد توانایی‌های بالقوه خویش را می‌شناسد، می‌تواند با تنش‌های معمولی زندگی کنار بیاید، می‌تواند به صورت موثر و رضایتمندانه کار کند و توانایی مشارکت برای بهبود جامعه خویش را دارد. (راه‌هایی برای حفظ سلامت روان)

نتایج تحقیقی که برای درمان افسردگی انجام شده، نشان می‌دهد که نوشتن روزانه به مدت ۲۰ دقیقه پس از سه روز متوالی، سبب شده افراد افسرده در مسیر بهبود گام بردارند و میزان افسردگی آن‌ها کاهش یابد.

سه روش استفاده از بولت ژورنال برای مراقبت از سلامت روان

مود ترکر

مود ترکر یکی دیگر از صفحات بولت ژورنال هست که در آن احساسات خود را ثبت می‌کنیم. بسیاری از اوقات با ثبت کردن حالات و احساسات خود به طور مدارم، اطلاعات مفیدی راجع به خودمان به دست می‌آوریم. پیگیری و ثبت احساسات در بولت ژورنال به ما کمک می‌کند تا الگوهای رفتاری خود را بشناسیم، محرک‌های احساسات مختلف را شناسایی کنیم. این اطلاعات می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم برنامه زندگی خود را به نحوی بچینیم که احساسات منفی کمتری تجربه کنیم. در این صفحه می‌توانید آموزش مود ترکر یا صفحه ثبت احساسات را ببینید.

شکر گذاری

اختصاص دادن یک یا چند صفحه از بولت ژورنال برای ثبت شکرگزاری‌ها به ما کمک می‌کند تا داشته‌های خود را ببینیم. این که هر روز زمانی را برای شکرگزاری در نظر بگیریم باعث می‌شود به دنبال نکات مثبت زندگی بگردیم. این کار مخصوصا در روزهای سخت به ما کمک می‌کند تا ببینیم که هنوز هم چیزهایی وجود دارد که می‌توانیم شکرگزار آن‌ها باشیم.

مراقبه

مراقبه تمرینی است که در آن فرد از روشی برای آموزش توجه و آگاهی استفاده می‌کند، به این منظور که به یک حالت پایدار از نظر ذهنی و احساسی دست یابد. مراقبه کمک می‌کند تا ما بتوانیم کنترل بیشتری بر افکار خود داشته باشیم و بر لحظه حال تمرکز کنیم.  برای وارد کردن مراقبه به زندگی خود، می‌توانیم از بولت ژورنال استفاده کنیم. اضافه کرده مراقبه به یکی از عادت‌هایی که با کمک بولت ژورنال قصد پیگیری آن را داریم، کمک می‌کند تا به تدریج مراقبه را وارد زندگی خود کنیم و از این طریق سلامت روان خود را بهبود بخشیم.

یکی از اهداف بولت ژورنال سامان دادن به زندگی  وکارهای ما است. اما از آنجا که بولت ژورنال انعطاف زیادی دارد، می‌توانیم مطابق با نیازها، اهداف و خواسته‌های خود بخش‌های مختلفی به آن اضافه کنیم. یکی از کارهایی که با کمک بولت ژورنال می‌توانیم انجام دهیم، توجه به وضعیت سلامت روان است. ممکن است گاهی به خاطر حجم زیاد فعالیت‌ها فراموش کنیم که کاری برای بهبود بهداشت روانی خود انجام دهیم، بولت ژورنال می‌تواند به ما یاد آوری کند که فعالیت‌هایی را برای توجه به بهداشت روانی در برنامه خود جای دهیم. علاوه بر پیشنهادهایی که در این نوشته داشتیم، در این نوشته نیر راه‌هایی برای مراقبت از خود با کمک بولت ژورنال پیشنهاد شده است، که امیدواریم مطالعه آن برای شما مفید باشد.

 

 

دسته بندی بولت ژورنال زندگی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

۲ پاسخ به “چگونه با کمک بولت ژورنال سلامت روانی خود را بهبود بخشیم؟”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت