راهکارهایی برای حفظ انگیزه در دوران کرونا و قرنطینه

نعیمه قرائی نعیمه قرائی
92 بازدید
حفظ انگیزه در قرنطینه

بعد از گذشت حدود ۹ ماه از آغاز کرونا و قرنطینه، اکثر ما با فشار ناشی از ماندن در خانه و فضای بسته به خوبی آشنا هستیم. ویروس کرونا مدت‌هاست که همه‌ی ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. با این وجود مشخص نیست چه مدت دیگر قرار است این اوضاع ادامه داشته باشد. بنابراین در این روزها بهترین تصمیم این است که شرایط را بپذیزیم و سعی کنیم انگیزه خود را حفظ کنیم و به مسیر خود ادامه دهیم. اگر کمی با دید مثبت نگاه کنیم کرونا آنقدرها هم بد نیست! شاید کمتر فرصتی مانند این پیش بیاید که بتوانیم وقت بیشتری را به خود اختصاص دهیم و روی کارها و احوالات شخصی خود زمان بگذاریم. در این مطلب راه‌هایی برای حفظ انگیزه در دوران کرونا و قرنطینه را بررسی می‌کنیم.

۱- برای خود برنامه‌ریزی و روتین روزانه تعیین کنیم

معمولا در شرایط عادی اتفاقاتی ازپیش تعیین نشده رخ می‌دهند. اتفاقاتی که باعث می‌شوند داشتن برنامه‌های منسجم و روزانه گاهی سخت باشد. در دوران قرنطینه احتمال پیش آمدن این اتفاقات کمتر است. بنابراین قرنطینه از این نظر فرصت خوبی در اختیار ما قرار می‌دهد. این روزها می‌توانیم حتی جزئی‌تزین کارهای خود را با برنامه‌ی روزانه جلو ببریم. برای مثال می‌توانیم روتین مطالعه غیردرسی و آزاد، روتین پوستی، ورزش یا مدیتیشن، ترک یا ایجاد عادت و مانند این‌ها را به راحتی در برنامه‌ی هر روز خود داشته باشیم. همچنین با تکرار منظم هرکدام، پس از مدت کوتاهی به نتایج مطلوبی برسیم. فراموش نکنیم که این روزها داشتن لیست انجام کارها کمک بزرگی است. بهتر است لیستی از کارهایی که دوست داریم انجام دهیم تهیه کنیم. سپس برای انجام آن‌ها به صورت روزانه برنامه‌ریزی کنیم.

۲- مهارت جدید بیاموزیم یا روی مهارت‌های قبلی خود بیشتر کار کنیم

همه‌ی ما علایق خاص خودمان را داریم. معمولا در زمان‌های عادی وقت نمی‌کنیم به این علایق بپردازیم. همیشه‌ی خدا به دنبال زمان اضافی هستیم تا روی برخی مهارت‌های خود زمان بیشتری بگذاریم. یا به دنبال زمانی هستیم تا مهارت جدیدی بیاموزیم. دوران قرنطینه بهترین فرصت برای انجام این کار است.

دوست داریم زبان خود را تقویت کنیم؟ روی مهارت‌های هنری مانند آشپزی یا خیاطی بیشتر زمان بگذاریم؟ مدت‌ها است دنبال فرصتی برای یادگیری کنترل امور مالی خود می‌گردیم؟ می‌خواهیم اصول برنامه‌ریزی شخصی را بیاموزیم یا بولت ژورنال درست کنیم؟ داشتن مطالعات تکمیلی و اضافی در زمینه رشته‌ی تحصیلی‌مان یکی از آرزوهای قدیمی‌مان است؟ باید مطمئن باشیم که فرصتی بهتر از این دوران برای انجام این کارها پیدا نخواهیم کرد!

حفظ انگیزه در دوران کرونا و قرنطینه

۳- زمان بیشتری را برای شناخت و دوست داشتن خود صرف کنیم

چقدر به شناخت خود اهمیت می‌دهیم؟ چقدر خود را می‌شناسیم؟ شاید این سوالات بسیار ساده به نظر برسند ولی کافی‌ است کاغذی برداریم و سعی کنیم خود را از دیدگاه کسانی که ما را از بیرون می‌بینند توصیف کنیم. در چنین شرایطی متوجه می‌شویم اطلاعاتی که در مورد خود داریم خیلی کمتر از چیزی است که واقعا فکر می‌کنیم. تا وقتی خود را خوب نشناسیم در تصمیم‌گیری‌های خود به مشکل خواهیم خورد. زیرا به قدر کافی با شخصیت و علایق واقعی خود آشنا نیستیم تا در شرایط مناسب بهترین تصمیم را بر اساس آن‌ها بگیریم.

غیر از آن شناخت خود برخلاف چیزی که ممکن است به نظر برسد کار بسیار جذابی است. و در نهایت باید بدانیم که شناخت خود علاوه بر همه موارد ذکر شده باعث می‌شود بیشتر خود را دوست داشته باشیم و بیشتر از قبل به فکر خودمان باشیم و از خود مراقبت کنیم. اگر تا به حال برای شناخت خود اقدام نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنم تست MBTI را بدهید و شگفت زده شوید!

۴- ورزش کنیم و فعالیت بدنی داشته باشیم

همه‌ی ما در مورد خوبی‌های ورزش صحبت‌های زیادی شنیده‌ایم. اما تعداد کمی از ما هستند که ورزش جزئی از برنامه‌های هر روزشان است. ورزش به دلایل متعددی مانند ارتقای سطح سلامت بدن، افزایش اعتماد به نفس به دنبال تناسب اندام، افزایش هورمون اندروفین (هورمون حس خوب) در بدن، تقویت حافظه و مواردی دیگر می‌تواند باعث حفظ انگیزه و سلامت روحی و جسمی ما می‌شود.

همچنین در دوران قرنطینه فعالیت بدنی ما خود به خود پایین‌تر از حد معمول است. طبق شواهد علمی ذهن ما پس از ورزش و فعالیت بدنی بهتر کار می‌کند. پس اگر می‌خواهیم علاوه بر حفظ انگیزه در دوران کرونا و سلامت جسمی و روحی در این دوران، مغزمان هم بهتر و کارآمدتر عمل کند بهتر است حداقل هفته‌ای سه مرتبه، و هر مرتبه حدود نیم‌ساعت ورزش را در برنامه‌ی خود داشته باشیم.

۵- ارتقای مهارت‌های شغلی و پذیرفتن پروژه‌های خانگی

اکثر ما همیشه دوست داریم برخی مهارت‌های مرتبط با شغل و حرفه‌ی خود را ارتقا دهیم تا در شغل خود بهتر از قبل ظاهر شویم. در زمان قرنطینه فرصت مطالعات فوق برنامه یا انجام پروژه‌های کاری در خانه بسیار فراهم است. ضمن اینکه اینترنت و استفاده‌های مفید و پروژه‌ای از ان در این روزها می‌تواند بهترین دوست ما باشد. اگر در شغل خود با کامپیوتر سروکار داریم این روزها بهترین زمان برای ارتقای مهارت‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری‌مان است. اگر در شغل خود با نرم‌افزارهای مختلفی سر و کار داریم اما تا کنون فرصت کارکردن اصولی و پایه‌ای با آن‌ها را نداشته‌ایم باید از این فرصت طلایی به خوبی استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم با استفاده از آموزش‌های آنلاین و مجازی نرم‌افزارها و برنامه‌های جدید را بیاموزیم و حتی با تمرین زیاد در آن‌ها استاد شویم!

۶- نتایج خوبی که کسب می‌کنیم را ثبت کنیم و از کارهای خود بازخورد بگیریم

می‌گویند در هنگام پیش رفتن در مسیر اهداف بهتر است زیاد به گذشته توجه نکنیم. در هنگام بالارفتن از نردبان بهتر است به‌جای اینکه دائما برگردیم تا ببینیم چه مقدار از مسیر را آمده‌ایم؛ تمرکز خود را فقط روی بالارفتن از نردبان معطوف کنیم. با این‌حال من فکر می‌کنم ثبت نتایج مثبت برای حفظ انگیزه در دوران قرنطینه بسیار مفید است. ممکن است حتی نتایج کوچکی باشند ولی همین که ثبتشان کنیم و کم کم این لیست بلندتر شود؛ انگیزه ما هم برای ادامه مسیر بیشتر می‌شود. نتایج کارهایی که در قرنطینه انجام می‌دهیم را ثبت کنیم. اگر گروهی از دوستانمان در مسیر مشترکی با ما قدم برمی‌دارند سعی کنیم باهم در ارتباط باشیم. یکدیگر را از نتایجی که کسب می‌کنیم آگاه کنیم. با انجام این‌کار علاوه بر انگیزه بیشتر و رقابتی سالم می‌توانیم در مواردی که نیاز به کمک داریم از هم کمک بگیریم و باهم پیشرفت کنیم.

راهکارهایی که باهم بررسی کردیم پیچیدگی خاصی ندارند. اما همین کارهای ساده و کوچک می‌توانند باعث حفظ انگیزه در این دوران شوند.

پیشنهاد شما چیست؟ منتظر راه‌های پیشنهادی شما عزیزان برای حفظ انگیزه در دوران قرنطینه و کرونا هستیم. 🙂

همچنین اگر این مطلب براتون مفید بود لطفا با دوستانتون به اشتراک بگذارید.

دسته بندی اشتراک تجربه زندگی عادت
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

۴ پاسخ به “راهکارهایی برای حفظ انگیزه در دوران کرونا و قرنطینه”

  1. پیشنهاداتی کوتاه،جذاب و مفید😇
    ممنون واسه ی به اشتراک گذاریشون😃🌸
    گوش دادن به کتاب صوتی و پادکست های مفید، مرتب کردن فایل هاو وسایلم، پیدا کردن سایت و اپ های مراقبت فردی برای مطالعه و ٱگاهی بیشتر و گاهیم آشپزی راهکارای منن برای وقتایی که تو این دوران بی‌حوصلگی میاد سراغم…😅

    1. ممنونم از نظر رنگی رنگیت که خودش پر از انرژی مثبته :)))
      و خیلی هم ممنون بابت راهکارهای مفیدی که پیشنهاد دادی… جاشون تو لیست خالی بود واقعا👌❤😍

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت