سلامت روان چیست؟ (+راه‌هایی برای حفظ سلامت روان)

عادله قدسی زاده عادله قدسی زاده
141 بازدید
سلامت روان - کرپین تگز - راه حفظ سلامت روان

معمولا وقتی راجع به سلامت صحبت می‌کنیم، بیشتر به سلامت فیزیکی توجه داریم. این که وزن مناسبی داشته باشیم، برنامه تغذیه‌ای سالمی را دنبال کنیم و بیمار نباشیم. علاوه بر این، ناهنجاری در سلامت فیزیکی معمولا نشانه‌هایی مانند درد دارد، که از کنار آن نمی‌توانیم به سادگی رد شویم و سعی می‌کنیم برای درمان آن از پزشک کمک بگیریم. سلامت روان نیز در کنار سلامت بدنی، نقش مهمی در زندگی افراد دارد.

سبک زندگی انسان‌ها، این روزها تغییرات زیادی کرده. پیچیدگی‌های زندگی امروزی باعث شده سلامت روان نیز نیازمند توجه جداگانه‌ای باشد.

سلامت روان چیست؟

سلامت روان (mental health) شامل سلامت احساسی، روانشناختی و اجتماعی افراد است. سلامت روان بر روی شیوه تفکر و احساس و رفتار ما تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، کمک می‌کند احساسات خود را مدیریت کنیم، با دیگران ارتباط برقرار کنیم و دست به انتخاب بزنیم.

سلامت روان در تمام مراحل زندگی، از کودکی تا بزرگسالی اهمیت دارد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) سلامت روان را اینگونه تعریف می‌کند:

سلامت روان به صورت یک حالت رفاه است که در آن هر فرد توانایی‌های بالقوه خویش را می‌شناسد، می‌تواند با تنش‌های معمولی زندگی کنار بیاید، می‌تواند به صورت موثر و رضایتمندانه کار کند و توانایی مشارکت برای بهبود جامعه خویش را دارد.

در مقابل تنش‌های زندگی روزمره، مهم است که علاوه بر سلامت فیزیکی، به سلامت روان خود نیز اهمیت دهیم. اختلال در سلامت روان اگرچه نشانه‌های آشکاری ندارد، اما می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی اثر بگذارد. ارتباطات، موفقیت درسی یا شغلی و با انگیزه بودن همه تحت تاثیر سلامت روان هستند.

راه‌هایی برای حفظ سلامت روانی

برای حفظ و بهبود سلامت روان، علاوه بر دریافت کمک حرفه‌ای (مراجعه به مشاور یا روانشناس) کارهایی هست که می‌توانید انجام دهید.

به خودتان یک حرف مثبت بزنید.

تفکر شما راجع به خودتان، تاثیر زیادی بر چگونگی احساسات شما دارد. اگر برداشتی منفی نسبت به خود و زندگی‌تان داشته باشید، تجربیات شما به نحوی خواهند بود که این برداشت را تایید کند. برای مثال فرض کنید که از بدن خود راضی نیستید و خود را بد هیکل می‌دانید. هنگامی که وارد یک جمع شوید، تمام نگاه‌ها را جوری تفسیر می‌کنید که انگار دارند قضاوت منفی راجع به بدن شما می‌کنند.

سعی کنید تفکرات منفی را با گزاره‌های مثبت جایگزین کنید. نقاط قوت خود را بشناسید، روی آن‌ها تمرکز کنید و به خودتان افتخار کنید.

برای دیگری یک کار مفید انجام دهید.

کمک به دیگری - کرپین تگز - سلامت روان

کمک به دیگری – کرپین تگز – سلامت روان

کمک کردن به افراد دیگر باعث می‌شود نسبت به خود و کاری که انجام دادید، حس ارزشمندی بیشتری داشته باشید. در نتیجه این حس، عزت نفس شما افزایش می‌یابد.

لیستی از چیزهایی که برای آن شکرگزار هستید تهیه کنید.

لیست شکرگزاری -سلامت روان - بولت ژورنال - خرید اینترنتی بلوت ژورنال از کرپین crepin.ir

لیست شکرگزاری -سلامت روان – بولت ژورنال

شکرگزاری رابطه با حس خوب بودن، سلامت روان و همچنین شادمانی دارد. تهیه یک لیست از مواردی که در زندگی برای شما رضایت‌بخش هستند، می‌تواند به سلامت ذهنی شما کمک کند.

می‌توانید این لیست را در بولت ژورنال خود بنویسید.  اضافه گردن یک صفحه شکرگزاری در بولت ژورنال باعث می‌شود مدام به خود یادآوری کنید در زندگی‌تان بخش‌هایی هست که از بودن آن‌ها خوشحال هستید. می‌توانید نوشتن راجع به شکرگزاری را به صورت یک عادت یا فعالیت روزانه به زندگی خود اضافه کنید.

بر یک چیز تمرکز کنید (زندگی در لحظه)

تمرکز بر اکنون باعث ی‌شود بسیاری از تنش‌های زندگی از شما دور شود. زندگی در لحظه باعث می‌شود ذهن شما از فکر کردن به گذشته و آینده دست بردارد. ممکن است تمرکز بر لحظه در تمام روز دشوار باشد. می‌توانید توجه آگاهی یا (mindfulness) را در برخی از فعالیت‌ها، مثل ورزش کردن یا غذا خوردن وارد کنید. این کار باعث می‌شود به تدریج بتوانید مدت بیشتری را در لحظه زندگی کنید.

سلامت روان اهمیت زیادی در بهبود کیفیت زندگی دارد. در این نوشته کرپین تگز راه‌های ساده‌ای برای حفظ و بهبود سلامت روان معرفی کردیم که به سادگی می‌توان آن‌ها را انجام داد. اما گاهی شرایط زندگی پیچیده می‌شود به تنهایی نمی‌توانیم برای بهبود سلامت روان خود کاری انجام دهیم. در چنین شرایطی مراجعه به یک متخصص و دریافت کمک حرفه‌ای می‌تواند شرایط ما را بهبود بخشد.

 

دسته بندی زندگی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

۲ پاسخ به “سلامت روان چیست؟ (+راه‌هایی برای حفظ سلامت روان)”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت