مدیتیشن چیست؟ فواید مدیتیشن و یک تمرین ساده

عادله قدسی زاده عادله قدسی زاده
292 بازدید
مدیتیشن چیست - یک تمرین ساده مدیتیشن - فواید مدیتیشن - کرپین تگز

مدیتیشن چیست

مدیتیشن (meditation) یا مراقبه تمرینی است که برای زیستن در لحظه و توجه‌آگاهی انجام می‌شود. می‌توان گفت که مدیتیشن تکرار یک تمرین برای تقویت مهارت تمرکز و هدایت افکار است. انجام مدیتیشن مثل این است که برای تقویت عضلات خود ورزش کنی. ممکن است اوایل کار سریع خسته شوی، یا نتوانی حرکتی را دفعات زیاد و به مدت طولانی تکرار کنی. به تدریج و با تمرین بیشتر، یاد می‌گیری که عضلات خود را کنترل کنی. در مدیتیشن هم هدف این است که کنترل افکار خود را به دست بیاوری.

وقتی شروع به مدیتیشن می‌کنی ، افکار مختلف به ذهنت هجوم می‌آورند. افکاری که تمرکز تو را به هم می‌زنند. مهم این است که افکار را رها کنی و دوباره ذهن خود را متمرکز کنی. با تکرار این کار بعد از مدتی می‌بینی که مدت طولانی‌تری می‌توانی روی یک موضوع متمرکز باشی.

یک تمرین ساده برای مدیتیشن

تمرین‌های مختلفی برای مدیتیشن یا مراقبه وجود دارد. یکی از ساده‌ترین انواع آن، تمرکز بر روی تنفس است.

برای شروع می‌توانی در یک محل آرام بنشینی، طوری که راحت باشی.

چشمان خود را به آرامی ببند و تمام تمرکز خود را بر جریان تنفس منعطف کن. حواست به هر دم و باز دم باشد.

ممکن است افکار مختلفی به ذهنت وارد شوند. این موضوع ایرادی ندارد. وقتی متوجه شدی مشغول فکر کردن به موضوع دیگری هستی، سعی کن دوباره به نفس کشیدن توجه کنی.

همانطور که وقتی می‌خواهی ورزش جدیدی را شروع کنی، اول کار ساعت‌های طولانی به آن نمی‌پردازی. برای مدیتیشن هم بهتر است با دقایق کوتاه شروع کنی. به تدریج می‌توانی مدت بیشتری را به مراقبه اختصاص دهی.

فواید مدیتیشن یا مراقبه

مدیتیشن یا مراقبه یکی از عادت‌هایی است که می‌توانت باعث بهتر شدن زندگی شود. وارد کردن مراقبه به عنوان یکی از اجزای ثابت برنامه روزمره، به تدریج باعث می‌شود اثرات مثبت آن را در زندگی ببینی. در ادامه به چند فایده مراقبه یا مدیتیشن اشاره کردیم.

کاهش استرس

پژوهش‌های مختلفی راجع به اثر مراقبه بر میزان استرس و اضطراب صورت گرفته است. برای مثال یکی از این تحقیق‌ها نشان می‌دهد که پس از انجام مدیتیشن به صورت مداوم برای هشت هفته سطح اضطراب کاهش یافته است.

افزایش دوره توجه

دوره توجه به معنی زمانی است که یک نفر می‌تواند بر موضوع خاصی متمرکز باشد. انجام مدیتیشن به مرور زمان باعث می‌شود بازه‌ای که می‌توانید افکار خود را متمرکز کنید طولانی‌تر شود. این نتیجه در تحقیقات نیز اثبات شده است(+).

بهبود سلامت روان

تمرین مراقبه به عنوان یک فعالیت روزمره، می‌تواند باعث بهبود وضعیت سلامت روان شود (سلامت روان چیست؟). در این زمینه تحقیقی صورت گرفته که افرادی را بررسی کرده که ۳ سال مدیتیشن انجام داده‌اند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که بعد از این مدت افسردگی در این افراد کاهش یافته است.

خودآگاهی

انواع مختلف مدیتیشن وجود دارد. برخی از آن‌ها باعث می‌شوند شناخت بهتری از خود داشته باشید. ممکن است با انجام مدیتیشن و مشاهده افکار، متوجه شوید چه افکار برای شما مضر هستند. آشنایی با عادت‌های فکری کمک می‌کند تا به تدریج آن‌ها را اصلاح کنید و بهبود بخشید.

در یک تحقیق، وضعیت عزت نفس زنانی بررسی شد که درگیر سرطان سینه بودند. عزت نفس دو گروه از زنان درگیر سرطان سینه با یکدیگر مقایسه شد(+). یکی از این دو گروه مراقبه را تمرین می‌کردند و گروه دیگر از طریق فعالیت‌های گروهی حمایت دریافت می‌کردند. طبق نتایج این تحقیق، عزت نفس گروهی از زنان که مدیتیشن می‌کردند، افزایش بیشتری داشت.

مدیتیشن در بولت ژورنال

اگرچه حتی دفعات کم مدیتیشن می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد. برای این‌ که از تمام فایده‌های آن بهره‌مند شوی، بهتر است آن را به صورت یک فعالیت منظم وارد زندگی‌ات کنی.

راه‌های مختلفی برای این کار هست. می‌توانی زمان و مکان مشخصی را به این کار اختصاص دهی. با این کار می‌توانی مدیتیشن را به عنوان یک عادت تثبیت کنی (راه‌های تثبیت عادت).

علاوه بر این،‌ اگر از بولت ژورنال استفاده می‌کنی، می‌توانی بخشی از آن را به مدیتیشن و پیگیری آن اختصاص دهی. شاید تصمیم بگیری آن را در صفحه پیگیری عادت یا هبیت ترکر وارد کنی. در مقاله‌ای در کرپین تگز راجع به بخش‌های مختلف بولت ژورنال توضیح‌ دادیم.

در این نوشته کرپین تگز به زبان ساده توضیح دادیم که مدیتیشن چیست و چه فوایدی دارد. نظر تو راجع به مدیتیشن چیست؟ در قسمت نظرات می‌توانی تجربه خودت را با ما به اشتراک بگذاری.

دسته بندی بولت ژورنال زندگی عادت
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت